سوغات گرگان چیست ؟

گرگان یکی از زیباترین و اصیل ترین شهر های شمالی کشورمون ایرانه که با تنوع گسترده اقوام و بیشینه تاریخی غنی که دارد سرشار از سوغاتی های مختلفه که شما میتونین همراه خودتون به یادگار برای خودتون و دوستانتون ببرید.

  1. نان زنجبیلی

نان زنجبیلی (زنجفیلی)، یکی از شیرینی های سنتی گرگان می باشد که جایگاه خوبی در مهمانی های مردم این شهر دارد. نان زنجبیلی از آرد گندم، شکر، روغن و زنجبیل تهیه می شود و عموما از نظر شکل ظاهری لوزی است. ترکیب زنجبیل طعم عالی به این شیرینی می دهد. علاوه بر این، مصرف شیرینی زنجبیلی، بدلیل زنجبیل موجود خواص درمانی بسیاری دارد

  1. نان خرمایی

نان خرمایی، سوغات دیگر شهرهای ایران هم است. اما از آنجا که خیلی خوشمزه است و در هوای سرد باعث گرمی بدن می شود در گرگان هم از زمان های دور پخت می شود. خوردن نان خرمایی در کنار یک لیوان چای در هوای نسبتا سرد، بسیار دلچسب است. ای نون تو عصرانه اکثر گرگانی ها همراه با چایی مصرف میشه.

  1. حلو اماج

حلوای اماج یا حلوای اماچ سوغات مخصوص شهر گرگان محسوب می شود، که زنان هنرمند گرگانی با وجود سختی زیاد در تهیه آن، برای عید نوروز از قدیم الایام درست می کردند. حلوا اماج از آرد گندم، عسل، روغن، پودر پسته ، بادام، هل و گلاب تهیه می شود. مسافران شهر گرگان می توانند این حلوا را از شیرینی فروشی ها تهیه کنند و از خوردن آن لذت ببرند.

  1. نان سرغبیلی

سرغبیلی شیرینی سنتی دیگر، مخصوص شهر گرگان است. شاید تاکنون اسم آن را نشنیده باشید در این قسمت اندک توضیحی جهت آشنایی شما آورده ام. آرد، مایه خمیر، پودر قند، شیر و شکر از مواد اصلی تهیه آن است. سرغبیلی می تواند سوغات خوبی باشد چون خیلی ها با شکل و طعم آن آشنا نیستند. مطمئنا جذاب خواهد بود.

  1. نان پادرازی

نان پادرازی نوعی نان محبوب در بین مردم گرگان است. نان پادرازی بسیار نرم است و خوردن آن راحت است. این نان را بعنوان سوغاتی شهر گرگان با خود ببرید تا آنان که همراه شما نبودند، با این نان خوشمزه گرگان آشنا شوند. مواد تهیه نان پادرازی روغن، آرد، گلاب و سیاه دانه است و بعلت استفاده نشدن شکر در تهیه آن، برای افرادی که دیابت دارند مفید است.

  1. نان شیرمال

یکی دیگر از این شیرینی ها نان شیرمال گرگان است که اکثرا با آن آشنایی دارید. مواد تهیه آن آرد، تخم مرغ، شیر و کشمش است. شاید دلیل نام گذاری شیرمال برای این شیرینی وجود شیر در تهیه ی آن می باشد. ناگفته نماند کشمش در ترکیب با این نان طعم فوق العاده ای را بوجود آورده است. همچنین گاهی خرما هم در داخل آن قرار می دهند. این نان بسیار خوشمزه است و میتواند بعنوان یک میان وعده استفاده شود.

خیلی از نان ها و شیرینی های سوغات گرگان رو شما میتونین با مراجعه به فروشگاه ها و شیرینی پزی های معتبر تو سطح شهر خریداری کنید که لیست مکان های معروف تر رو براتون تو سایت گرگان تماشا لیست کردم. 

هم چنین شما تو گرگان میتونین بهترین ماهی و خاویار جهان رو که از اسکله بندرترکمن به گرگان اورده میشه رو هم به عنوان سوغات خرید و تجریه کنید . به دلیل نزدیکی شهرهای ترکمن نشین به گرگان شما میتونین مجموعه بسیار زیبایی از دست بافته های ترکمن ها شامل فرش و روسری و پشتی و خیلی چیزهای دیگه رو بخرید و تو خونتون تجربه کنید.

 

 

نظرات کاربران

ابوالفضل 2 بهمن 1396

خاويار كه خيلي گرونه كاش واقعا ميشد خريد و تجربه كرد

2

Mo 18 آبان 1397

شيرينى سرغربيلى شير نداره و روغن و آب وآرد موادش هست و بعد از سرخ كردن در پودرقند ميزنن سرغربيلى درسته

1

ابوالفضل 27 فروردین 1398

بسیار به درد بخور بود

2

فاطمه 23 آبان 1399

بسیاربرای تحقیقم بدردخورد😍🤩

2

مهدی رحیمی 21 اسفند 1399

بسیار عالی موفق باشید

مطالب مرتبط